Tuesday, July 14, 2009

POLITIK SELANGOR!!! OH!! SELANGOR!!!

ADA YANG BERTANYA KEPADA SAYA, YOU NI SOKONG SAPA?. BN / UMNO PUN YOU BEDAL, PR(Pakatan Ranjang) PUN YOU BEDAL.

SEBENARNYA SAYA DAH MUAK DENGAN POLITIK SELANGOR. BAIK SEMASA BN DULU MAHU PUN PR SEKARANG NI.
MEREKA (BN + PR) BERPOLITIK TIDAK IKHLAS. SEMUANYA AUTA KELING SAJA. KONONNYA MEREKA BERPOLITIK DEMI UNTUK MEMPERJUANGKAN NASIB RAKYAT, MEMBELA RAKYAT, MEMPERBETILKAN MANA-MANA YANG TAK BETUL DAN MACAM-MACAM LAGI LAH.
YANG SEBENAR-BENARNYA MEREKA BERPOLITIK DEMI MENAMBAHKAN KEKAYAAN DAN KESENANGAN MASING=MASING. BERPOLITIK UNTUK MENAMBAH PELUANG PERNIAGAAN. SEMUANYA MEREKA KAUT UNTUK PUAK-PUAK MEREKA SENDIRI.
KALAU MASA ZAMAN KHIR, RAMAI ORANG SELANGOR MEMPERKATAKAN KERJA-KERJA DIBELAKANG TABIR YB-YB TERUTAMANYA EXCO UNTUK MENGAYAKAN DIRI SENDIRI. SAPA YANG TAK KENAL FATAH. SAPA YANG TAK KENAL DR KARIM. SAPA YANG TAK KENAL SELAMAT. SIAPA YANG TAK KENAL ADIKI DAN ADIK IPAR KHIR YANG RAKUS SEGALA PELUANG BUSINESS YANG ADA PADA MASA TU DI PULUN OLEH MEREKA INI SAHAJA.
BEZANYA SEKARANG HANYALAH BENDERA DAN BAJU SAHAJA. DULU DI SUK BERSEPAH DACING, SEKARANG DIPENUHI OLEH ROKET, BULAN DAN MATA LEBAM. ORANGNYA SAHAJA BERBEZA, TETAPI PENGHUNI BILIK-BILIK EXCO MASIH MENGAMALKAN KERJA-KERJA YANG SAMA DENGAN JUAK-JUAK KHIR - BUAT DUIT UNTUK DIRI SENDIRI!!!!
bacalah komen pedas dari YB WEE CHOO KEONG TENTANG PERANGAI RAKAN-RAKANNYA DALAM PAKATAN RANJANG. SAMA SAJA DUA KALI LIMA DENGAN UMNO.

BARISAN EXCO PR (PAKATAN RANJANG) SELANGOR

Ya, Exco Selangor patut ditukarkan.
Saya menyokong penuh seruan YB Azmin Ali, ADUN Bukit Antarabangsa, supaya menggantikan ahli Exco Selangor tertentu yang
tidak layak untuk memegang jawatan mereka.
Saya sendiri telah menerima banyak aduan daripada ahli-ahli Pakatan Rakyat dan golongan peniaga di Selangor bahawa pejabat salah seorang ahli Exco telah dan sedang digunakan sebagai tempat bermesyuarat untuk orang yang terlibat dalam peniagaan jenis yang boleh dipersoalkan ataupun “underground business activities.” Ini adalah rahsia terbuka dalam pejabat pentadbiran Selangor dan ini akan menjejaskan imej pentadbiran Pakatan.
YB Azmin Ali telah berucap dalam DUN sebagai wakil rakyat dan beliau telah menyampaikan kebimbangan umum dan pada masa yang sama melindungi keutuhan pentadbiran Pakatan di Selangor.
Amat malangnya jawapan yang serta merta daripada ahli exco kanan, YB Teresa Kok, adalah serangan terhadap YB Azmin Ali dan ini menunjukkan suatu “sikap buruk dan bongkak” beliau untuk mencadangkan pemecatan YB Azmin Ali sebagai Presiden Kelab “Backbenchers.”
Untuk makluman semua, dalam pengalaman politik saya yang terhad ini, saya belum pernah lihat gelaran atau jawapan rasmi “ahli exco kanan.” Selain daripada boleh dianggap sebagai sesuatu yang ditertawakan, seandainya seseorang ini tegas hendak mengadakan gelaran ini, perbuatan ini menonjolkan sesuatu fahaman batin. Walau bagaimanapun, sebagai seorang “ahli exco kanan”, saya ingat YB Teresa Kok harus meluangkan sedikit masa mendalami seruan YB Azmin Ali dan menyiasat sama ada terdapat kebenaran dalam ucapan beliau dan bukanlah berlagak seperti seorang yang baru menceburi dalam bidang ini.
Cetusan-cetusan beliau baru-baru ini nampaknya seperti percubaan berlagak sebagai “wira” dan “ahli exco kanan” YB Teresa Kok nampaknya tidak boleh menerima pandangan orang lain tak kira sama ada ia adalah untuk kebaikan Pakatan atau tidak. Saya rasa YB Teresa Kok tidak menolak kebebasan berucap Dewan.
Memandangkan maklumat yang saya terima daripada ramai ahli Pakatan di Selangor mengenai salah sebuah parti yang terlalu mesra dengan pihak-pihak yang menceburi dalam bidang peniagaan yang boleh dipersoalkan, dan juga apa yang telah dibangkitkan dalam Dewan oleh YB Azmin Ali, pada pendapat saya Mentri Besar Selangor, YAB Tan Sri Khalid Ibrahim, harus memikir dengan serius menukar ahli-ahli exco negeri untuk kebaikan dan imej Pakatan.


antara tugas Teresa Cock ialah membela GRO dari negara China

surat cinta untuk Teresa Cock
SIAPA MAKAN CILI DIA TERASA PEDAS!
Kenyataan saya dalam blog yang menyokong saranan YB Azmin Ali supaya diadakan pertukaran untuk exco Selangor adalah mudah dan jelas. Saya tidak pernah menyebut nama exco yang terlibat atau dari parti mana beliau berada. YB Ronnie Liew Liu melatah ke atas kenyaatan blog saya sama seperti YB Teresa Kok melatah di atas ucapan YB Azmin Ali semasa di Dewan Negeri Selangor yang mencadangkan supaya diadakan pertukaran untuk exco kerajaan negeri Selangor
Kenyataan saya adalah berdasarkan ucapan balas kepada saranan YB Teresa Kok supaya memecat YB Azmin sebagai presiden Kelab Penyokong Kerajaan. Saya sangat terkejut kerana ucapan saya menyinggung YB Ronnie Liew Liu. Saya dapat memahami perasaan YB Teresa yang tidak berpuas hati dengan saya kerana saya telah menuduh beliau menggelarkan beliau sendiri sebagai ‘senior’ exco walaupun tidak ada terma didalam Perlembagaan Negeri Selangor untuk jawatan sedemikian. Tentu sekali beliau tidak membalas balik tuduhan saya itu.
Dalam memberi maklum balas kepada kenyataan awal saya, YB Ronnie Liew Liu menyatakan bahawa apa yang saya telah utarakan adalah kerana ‘dendam saya terhadap kepimpinan parti’ dan kerana saya telah keluar parti DAP. Untuk makluman semua, saya telah dipecat dari DAP pada 1998 atas alasan saya tidak menunjukkan kesetiaan kepada pucuk pimpinan. Namun, peristiwa ini telah berlalu. YB Lim Kit Siang telah menyatakan di parlimen bahawa YB Lim Guan Eng, YB Datuk Seri Anwar Ibrahim dan saya dalah mangsa kepada ketidakadilan Barisan Nasional. Saya juga ada membuat kenyataan yang serupa di parlimen. Saya juga menyokong usul dan kenyataan dari ahli-ahli parlimen DAP termasuk YB Lim Kit Siang di parlimen. Saya gembira untuk menyatakan bahawa saya mempunyai hubungan yang baik dengan YB Lim Kit Siang dan ahli-ahli parliament DAP yang lain baik di dalam mahupun di luar parlimen
Oleh itu, alasan yang dihujah oleh YB Ronnie Liew Liu itu adalah amat tidak berasas sama sekali. Seandainya alasan YB Ronnie Liew Liu boleh diterima pakai, YB Datuk Seri Anwar Ibrahim sendiri sebagai Ketua Pembangkang tidak layak untuk mengemukakan sebarang isu berkaitan BN kerana beliau adalah bekas Perdana Menteri yang telah dipecat daripada UMNO, sama seperti saya yang dipecat daripada DAP
Sepatutnya YB Ronnie Liew Liu tidak perlu untuk melatah dan marah dengan kenyataan saya kerana saya tidak menyebut nama beliau atau nama parti beliau. Tambahan pula, bukan hanya YB Ronnie Liew Liu seorang sahaja yang memegang jawatan ahli exco, ada lagi ahli exco yang lain daripada PKR dan PAS, dan mereka pula tidak langsung ‘terasa’ dengan kenyataan yang saya utarakan dua hari lepas. Perumpamaan yang paling sesuai saya berikan adalah SIAPA MAKAN CILI DIA TERASA PEDAS!
Saya mungkin tidak melawat pejabat ahli exco tersebut tetapi itu tidak bermakna yang saya tidak mengetahui apa yang telah berlaku di sana. Sama seperti polis, mereka tidak pernah melawat rumah tumpangan, rumah urut, pusat perjudian dan sebagainya. Tetapi mereka masih dapat mengetahui aktiviti yang berlaku berdasarkan maklumat yang diterima. Saya akan mendedahkan nama ahli exco yang terlibat pada masa yang sesuai kelak
Perhatian saya pada isu ini sebagai ahli Pakatan Rakyat dan Ahli Parlimen yang mahukan pakatan rakyat ini meneruskan ketelusan untuk berkhidmat kepada rakyat. Saya percaya YB Ronnie Liew Liu dan YB Teresa Kok juga berkongsi cita-cita yang sama.
Seperti YB Ronnie Liew Liu and YB Teresa Kok, saya juga mengalu-alukan siasatan daripada pihak polis atau mana-mana badan penguatkuasa ke atas isu ini dan saya berjanji akan memberi kerjasama sepenuhnya.

No comments: