Sunday, August 12, 2007

KITA DILANDA "KIASU"?


Malaysia dilanda gelombang kiasu?

Karnival anjuran TV3 di Bukit Jalil sememangnya meraih sambutan hangat daripada masyarakat umum. Daripada ratusan orang yang datang pada sebelah pagi, angka pengunjung meningkat kepada ribuan bila matahari mula menegak.
Mereka ini berpusu-pusu menuju ke gerai-gerai yang dibuka sejak awal pagi.
Para pengunjung kelihatan begitu "bersemangat" mengerumuni khemah serta gerai-gerai yang menjual minuman kesihatan, herbal dan penguat tenaga, kad prabayar telefon bimbit dan juga snek serta biskut.
Ada juga beberapa gerai yang menjual produk-produk mi segera.
Ramai di kalangan mereka ini, yang juga terdiri daripada orang yang separuh umur, membimbit beg-beg yang mengandungi barangan yang dibeli, sebelum tergesa-gesa menuju gerai-gerai yang lain.

Harga runtuh
Situasi ini bukan sesuatu yang menghairankan kerana barangan yang dijual di karnival ini ditawarkan pada harga "runtuh".
Malangnya, ramai yang telah "dikasari" oleh tindakan para pengunjung yang begitu ghairah mengejar barangan cenderahati yang diberi di karnival itu.
Setelah beberapa kali hampir mengalami "kemalangan", penulis ini terpaksa akur bahawa karnival itu bukanlah untuk orang sepertinya.

Tamak jadi kiasu?
Situasi tersebut telah membuat penulis berfikir. Apa sudah jadi dengan budaya ketimuran kita? Adakah ini cuma satu suasana tidak sabar atau memang kes tamak?
"Mungkin ini satu tanda yang orang Malaysia kita telah dijangkiti sikap 'kiasu', tanpa disedari mereka," kata pendidik Fatimah Mansur.
Istilah kiasu adalah satu perkataan yang diambil daripada dialek Hokkien yang bermaksud "tak mahu kalah kepada orang lain".
"Itulah sebabnya, walaupun tidak perlukan sesuatu (barang), ramai yang berebut membeli barangan tersebut semata-mata kerana ia dijual pada harga murah," kata aktivis pengguna Gurmukh Singh.
"Adakah kita perlu membeli berkeping-keping kad prabayar telefon hanya untuk mendapatkan tuala, topi atau beg percuma. Apakah kita juga perlu menyumbat dengan padatnya peti sejuk kita dengan tin-tin minuman penambah tenaga?
"Dan juga adakah begitu mustahaknya untuk kita mempunyai bekalan biskut serta mi segera yang banyak dalam kabinet dapur," tanya Gurmukh.

Berbaris sewaktu bufet
Menurut Fatimah, senario sebegitu mungkin telah lama wujud di kalangan pihak umum di Malaysia.
Ia berlaku di mana saja, sama ada majlis sosial seperti kenduri atau pelancaran sebuah taman perumahan yang baru, asalkan ada makanan dan minuman percuma.
"Kita lihat saja pada barisan bufet, ramai yang sengaja melonggokkan pinggan mereka dengan makanan, seolah-olah mereka cuba mengambil balik lebih daripada apa yang mereka akan bayar".
Kata Fatimah lagi, di kompleks membeli-belah, bila saja ada pengumuman tentang barangan diberi percuma, sudah tentu ada kekecohan serta perubatan untuk mendapatkan sampel barangan tersebut.
"Juga di kolej kediaman universiti, lihat sajalah bagaimana cara mereka yang dikatakan mahasiswa beratur untuk mengambil makanan," kata beliau.
Gurmukh turut mengimbas kembali peristiwa satu ketika dahulu di mana orang ramai kelam-kabut berebut-rebut makanan pada satu majlis Rumah Terbuka Aidilfitri Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi (ketika itu Timbalan Perdana Menteri) yang diadakan di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC).
"Apalah salahnya kalau beratur. Kenapa perlu berebut hingga mencemari majlis?"
Kiasu yang positif
Bagaimanapun, kadang-kadang bertindak secara kiasu mungkin ada baiknya, kata Gurmukh.
"Ia bagus untuk semangat ahli sukan negara kita. Semangat tidak mahu kalah pada atlet negara lain. Semangat untuk senantiasa menang," kata beliau.
Menurut Fatimah, tabiat kiasu juga mungkin baik untuk capai kegemilangan akademik.
"Dengan cara kiasu ini, pelajar akan mencuba sedaya-upaya mereka untuk mencapai keputusan baik dalam peperiksaan.
"Tapi janganlah dengan cara yang salah, sehingga menyusahkan orang lain," kata beliau.

No comments: