Tuesday, September 30, 2008

DILEMA ORANG CINA JIKA MELAYU TIDAK TOLONG


Apabila membaca buku karya Lynn Pan berjuduk " Son of the Yellow Emperor : The Story of the Overseas Chinese " (1990), beliau menceritakan tentang sejarah berjuta rakyat China yang sanggup meninggalkan negara China dengan penuh harapan untuk mencari impian penghidupan baru yang lebih baik di luar negara mereka. Malangnya impian indah menjadi mimpi ngeri dan sengsara yang sitanggung bukannya disebabkan oleh penduduk asal negara yang mereka berhijrah, tetapi disebabkan penjajah Barat yang menjajah di negara tersebut seperti orang Sepanyol di Filipina, orang Belanda di Pulau Jawa, orang British di Malaya dan orang Amerika di California
Apabila melihat masih ada lagi rusuhan kaum yang berlaku di dunia kini termasuk di negara maju, orang Cina di Malaysia sepatutnya bersyukur menjadi warganegara Malaysia. Perlu juga diakui bahawa negara ini adalah yang terbaik untuk diduduki dan kerajaan telah berjaya mentadbir dengan cekap dan berhemah.

Sebelum Dasar Ekonomi Baru (DEB) dilancarkan pada tahun 1971, tanggapan usahawan Cina terhadap orang Melayu adalah negatif dalam membicarakan tentang perniagaan. Mereka kerap menganggap "Melayu tidak pandai berniaga", Melayu hanya tahu belanja tanpa fikir untung", dan "Melayu malas bekerja".

Pada peringkat awal DEB, usahawan Cina sudah mula membuka sedikit ruang perniagaan kepada orang Melayu. Tetapi kehadiran orang Melayu lebih kepada tidak boleh dipercayai, dan usahawan Cina mula mengatakan usahawan Melayu "sudah lebih", "Melayu kedekut", dan "mereka suka rasuah". Mereka mula iri hati apabila penyertaan Bumiputera lebih terarah dengan bantuan kerajaan. Mereka beranggapan usahawan Melayu tidak boleh berjaya dengan sendirinya tanpa bantuan usahawan Cina.

Cuba kita bayangkan jika DEB tidak diperkenalkan?. Apakah mungkin orang Cina dapat selesa seperti sekarang?. Walaupun ramai yang menentang DEB selama 20 tahun itu, tetapi ia sebenarnya meningkatkan penguasaan orang Cina dalam perniagaan di dalam suasana aman. Jika tidak kerana kebijaksanaan pemimpin kerajaan dan cendikiawan ekonomi orang Melayu yang merancang DEB, nescaya marak 13 Mei masih berlanjutan dan mungkin mengakibatkan orang Cina tawar hati untuk berniaga kerana huru hara.

Jika anda berada di dalam sebuah syarikat perniagaan Cina, perkara wang suapan atau memberi rasuah adalah perkara biasa sebenarnya. Untuk merealisasikan suatu transaksi perniagaan, usahawan Cina kerap memberi wang suapan kepada seseorang. Penerima suapan tidak mengira agama, bangsa, pangkat dan darjat. Ini bermakna pada mereka sesiapa sahaja yang berkaitan dengan perniagaan mereka, wang suapan atau "duit kopi" adalah suatu kemestian. Adakah ini budaya mereka dan siapakah pengajar rasuah sebenarnya terutama dalam perniagaan?.

Tanpa toleransi dan muhibah dari orang Melayu, tidak mungkin orang Cina dapat bekerja kuat untuk mengembangkan perusahaan dan perniagaan dengan cukup baik dan menempa kejayaan dalam perniagaan mengatasi orang Melayu.

Orang Cina juga berharap soal politik negara antara Melayu dan Cina sepatutnya sama rata dan tiada keistimewaan hak. Ada segelintir yang tertekan dan kecewa dan berhijrah ke luar negara kononnya ingin mencari kebebasan dan persamaan hak. Malangnya mereka juga ditindas dengan lebih teruk terutamanya yang berhijrah ke Australia dan Canada. Di dalam negara pula mereka terpaksa berdiam diri kerana mereka lebih mementingkan faktor wang dan perniagaan. Atas alasan mereka inilah Malaysia stabil perpaduan kaumnya.

Jika kita melihat orang Melayu menjadi pemandu kepada seorang jutawan Cina, itu perkara biasa. Tetapi jika kita melihat orang Cina menjadi pemandu kepada orang Melayu, itu sangat luar biasa. Bagi orang Cina ini amat mustahil boleh terjadi kerana mereka telah ada pegangan di dalam diri mereka yang sudah disemai sejak kecil bahawa orang Melayu tidak layak menjadi "tuan" mereka. Itu sebabnya pekerjaan di sektor awam, polis dan tentera amat kurang sekali orang Cina bekerja. Tetapi di negara pemerintahnya kaum mereka, seperti Singapura, tidak timbul pula masalah bekerja di sektor awam, malah pekerjaan di sektor awam Singapura paling mendapat sambutan apabila ada kekosongan.

Colin Abraham, bekas Profesor Bersekutu Sosiologi, Universiti Sains Malaysia, dalm satu kertas kerjanya bertajuk " Immigrant Chinese Society ", berkata, orang Cina di Malaysia sepatutnya berterima kasih kepada kerajaan kerana memberikan keistimewaan dan dan keutamaan kepada Bumiputera dalam pelbagai sektor ekonomi negara kerana hasilnya orang Cina juga mendapat peluang perniagaan walaupun terdapat dakwaan projek di Ali Baba kan oleh orang Melayu. Ini kerana budaya perniagaan Cina tidak memikirkan sangat siapakah yang mendapat peluang, asalkan mereka juga mendapat peluang dari orang Melayu dan yang penting untung.

Dalam senyap-senyap sebenarnya orang Cina berkehendakan persamaan hak dan keistimewaan di negara ini. Mereka mahu pemberian lesen, kuota perniagaan dan agihan saham mestilah sama rata tanpa mengira kaum.

Budaya Cina lebih bersikap terbuka apabila ditimbulkan isu politik dan ekonomi. Orang Cina akan bersifat defensif dan merasakan lebih baik jangan diberi peluang dan ruang walaupun seinci kepada orang Melayu, jika tidak Melayu akan mengambilnya semua. Itulah sebab isu sekolah aliran Cina begitu dipertahankan dan mereka bersatu menangani isu ini. Merasakan kedudukan mereka tergugat, mereka lebih mengukuhkan bangsa mereka melalui faktor budaya.

Thomas Sowell, warga kulit hitam Amerika dalam bukunya, "Preferential Policies: An International Perspective" (1990), telah menjalankan kajian di negara India, Nigeria, Sri Lanka, Amerika Syarikat dan Malaysia berkaitan dengan hak minoriti dan diskriminasi. Beliau berkata orang Cina di Malaysia sungguh bernasib baik jika dibandingkan dengan orang Cina di negara lain. Sebagai kaum yang bukan majoriti, Cina Malaysia masih dapat diterima oleh kaum majoriti Melayu. Sebabnya pendirian tegas orang Cina di dalam soal pendidikan dan ekonomi di samping sikap orang Melayu yang mudah bersimpati.

Orang Cina pun ada juga dilema kaumnya. Mereka mengakui hakikat Melayu memang ada kelebihan dan keistimewaan sebagai Bumiputera dan mereka juga patuh kepada perlembagaan negara. Akan tetapi mereka menganggapkan sektor ekonomi adalah seperti gelanggang terbuka. Jika terlampau ramai sangat yang mengganggu permainan di gelanggang tersebut, akan mengakibatkan pemain-pemain tawar hati yang akan mengakibatkan gelanggang itu tinggal kosong.

Mereka juga takut politik orang Melayu bersatu di bawah satu parti sahaja. Ini akan mengakibatkan tekanan kepada orang Cina yang akan mengecilkan suara mereka di dalam kerajaan. Jika UMNO, PAS dan Keadilan bersatu, mereka cukup takut sekali. Penyelamat dilema mereka ini adalah UMNO sebenarnya, parti orang Melayu yang terbesar.

Satu kajian oleh United State Institute of Peace bertajuk "Minorities at Risk : A Global View of Ethnopolitical Conflicts (1993), telah dijalankan terhadap 200 orang ahli politik di seluruh dunia berkaitan diskriminasi golongan minoriti dalam sektor ekonomi. Penilaian dibuat dengan skala empat mata. Satu mata menunjukkan paling teruk diskriminasi dan empat mata menunjukkan tiada diskriminasi dan perpaduan tinggi.

Kajian tersebut menunjukkan orang Cina Malaysia mendapat 4 mata dan Melayu Singapura mendapat 2 mata. Penjelasan untuk orang Cina Malaysia ialah polisi kerajaan yang cemerlang disamping agihan dan peluang ekonomi yang seimbang yang boleh dinikmati oleh semua kaum. Manakala Melayu Singapura pula, tiada amalan perpaduan dan sosial antara kaum dan juga tiada polisi kerajaan untuk membantu golongan minoriti terutamanya peluang ekonomi.

Fikirkanlah keistimewaan Cina dibawah negara majoriti Melayu dan bandingkanlah dengan apa yang terjadi kepada Melayu yang menjadi minoriti di negara majoriti Cina.

Ye Lin-Sheng dalam bukunya " Cultural Crossing", (East West Publising Australia - 2003), memberi pendapat orang Cina Malaysia sememangnya ada dilema. Apabila mereka berada di luar negara, mereka akan mengaku bahawa mereka orang Malaysia dan sebagai orang Cina menjadi petunjuk kedua. Tetapi di dalam negeri, mereka mengutamakan dan lebih-lebih mengaku mereka orang Cina dan sebagai orang Malaysia menjadi petunjuk kedua.

Kata-kata seperti "Melayu Tolong Melayu", "Melayu Perlu Contoh Kaum Cina", dan "Melayu Sukar Tolong Melayu" sebenarnya telah menonjolkan lagi kelemahan orang Melayu jika hendak dibandingkan dengan orang Cina. Kadang-kadang dalam perniagaan perlu diketepikan seketika sopan santun dan faktor simpati. Kita kena garang dan "berhati kering" jika kita tidak mahu orang tolong kita.

Malukah atau suatu kesalahan besarkah jika kita dengan tegas berkata Melayu juga pandai berniaga tanpa pertolongan sesiapa dan sebab itulah kaum Cina dalam dilema jika orang Melayu tidak membantu mereka. Hebat tak orang Melayu?.

2 comments:

Bro Yusri said...

orang cina memang racist baik dalam politik atau ekonomi ..contoh kalau kita masuk kedai cina sebagai pelanggan kita akan di layan macam raja ...tetapi kalau masuk kedai cina sebagai penjual / supplier ..terus dia bertukar jadi sebaliknya ..seolah olah kita ni hina sangat dia kena beli barang dari kita ...dalam bab politik pula tengok apa yg cina singapura dah lakukan kepana non chinese di sana di sini http://singaporedissident.blogspot.com/2012/03/singapores-betrayal-of-non-chinese.html ... sebab tu kita tak boleh biarkan cina memerintah malaysia ...

Anonymous said...

Terima kasih kepada penulis atas penulisan yang bernas dan sesungguhnya saya memuji penulis. Perasaan saya rasa lega dan terfikir sesuatu yang cerah tentang bangsa Melayu.