Wednesday, February 28, 2007

KAJIAN: RAMAI PELAJAR PEREMPUAN BERMASALAH LAKUKAN SEKS



Maaf ye..gambar di atas bukan berunsur sex atau pun petunjuk diskriminasi terhadap wanita. Gambar di atas itu mungkin boleh dikaitkan dengan rencana di bawah ini. Gambar dari Jepun itu adalah satu contoh kursus yang diadakan kepada remaja Jepun tentang soal sex selamat dan bahaya sex kepada wanita. Sebenarnya ada banyak lagi gambar yg dikirimkan oleh rakan blog kita kepada saya. Yang lebih tu kena sensor kerana saya tak mahu blog saya di chop sebagai blog sex. Kalau sesiapa nak juga tengok gambar-gambar yang lain macamana orang Jepun adakan kursus khas kepada remaja mereka sebagai mencegah sex rambang, boleh e mel saya shaifulsaidin@yahoo.com.my
Perlu diingat, gambar di atas adalah cara Jepun..bukan cara Malaysia. Maknanya nak praktikkan macam tu kat negara kita, rasanya mesti tak boleh.....



Ramai pelajar perempuan bermasalah lakukan seks: Kajian



Sungguh mengejutkan apabila kajian seorang akademik tempatan mendapati kesemua 887 pelajar perempuan yang dikategorikan sebagai "berisiko tinggi" yang menuntut di sekolah menengah di sebuah negeri kecuali seorang, mengaku pernah melakukan hubungan seks.
Penemuan yang amat membimbangkan itu kerana menunjukkan kemerosotan mendadak nilai moral remaja perempuan di negara ini dibuat oleh Pakar Psikologi Kanak-kanak dan Remaja dari Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) Dr Khaidzir Ismail melalui "Kajian Profil Remaja Perempuan Risiko Tinggi" terhadap remaja perempuan berisiko tinggi atau bermasalah.
Mereka yang berisiko tinggi itu terdiri daripada kalangan pelajar perempuan yang mempunyai masalah disiplin seperti kerap ponteng sekolah, melawan cakap guru dan sering melakukan salah laku lain serta berlatarbelakangkan keluarga yang bermasalah.
Melalui kajian selama tiga bulan yang berakhir Disember 2006 itu membabitkan pelajar menengah terdiri daripada Tingkatan Satu hingga Lima, sebanyak 20 orang pelajar berisiko tinggi daripada setiap sekolah dipilih kaunselor sekolah masing-masing sebagai responden.
"Sungguh menyedihkan dan mengejutkan kerana daripada kesemua responden yang ditemubual itu hanya seorang mengaku tidak pernah melakukan hubungan seks.
"Ini keputusan yang amat memeritkan namun ia adalah satu realiti yang harus kita terima," katanya kepada Bernama di pejabatnya di Jabatan Psikologi dan Pembangunan Manusia, Fakulti Sains Sosial dan Kemanusian UKM Bangi dekat sini.
Difahamkan kajian terhadap pelajar perempuan berisiko tinggi itu dilakukan berdasarkan inisiatif kerajaan negeri berkenaan yang menyedari mengenai kemerosotan moral golongan remaja di negeri itu berdasarkan kepada pendedahan yang sering dibuat media.
Hasil penemuan daripada kajian itu diharapkan dapat membantu kerajaan negeri untuk merangka modul latihan khas yang terancang dan teliti yang sesuai diterapkan kepada golongan itu.
Khaidzir berkata kajian itu juga mendapati pelajar perempuan yang berumur lingkungan 15 dan 16 tahun adalah paling berisiko untuk terjerumus dalam pelbagai masalah disiplin termasuk untuk mencuba melakukan hubungan seks buat pertama kali.
Katanya kajian itu juga mendapati kebanyakan pelajar perempuan itu berasal daripada keluarga bermasalah seperti ibu bapa masing-masing yang mempunyai masalah psikologi, bercerai, mengalami masalah kewangan dan kebanyakannya tinggal di rumah kos rendah.
"Kajian juga menunjukkan bahawa masalah itu bukan berasal dari pelajar itu sahaja tetapi juga disebabkan pengaruh masalah rumah tangga yang dihadapi oleh ibu bapa mereka akibat tekanan hidup dan masalah lain," katanya.
Beliau berkata selain terbabit dalam hubungan seks, kajian juga mendapati 98 peratus daripada mereka mengaku mengambil dadah, terlibat dalam kongsi gelap (98 peratus), bahan lucah (97.3 peratus), berjudi (96.8 peratus), vandalisme (85.4 peratus) dan ponteng sekolah (77.2 peratus).
Khaidzir berkata dapatan kajian itu adalah satu petunjuk bahawa generasi kini berhadapan dengan masalah sosial yang kritikal.
"Walaupun dapatan kajian ini agak mengejutkan, namun semua pihak perlu sedar tentang peranan mereka untuk membantu pelajar terbabit, bukannya menuding jari dan menghukum tanpa memberi jalan penyelesaian terbaik," katanya.
Katanya kebanyakan pelajar itu mempunyai kekurangan daripada aspek kemahiran akademik, komunikasi, memiliki kendiri yang rendah, kawalan diri yang rendah dan kemahiran penyelesaian masalah yang rendah.

4 comments:

Anonymous said...

tolong hantar yer...sueizam@gmail.com...by the way....blog yang bagus..takde berat sebelah...

Anonymous said...

saya juga KP008@mypiers.net.Bagus untuk pengajaran.

kontraktorwibawa.blogspot.com said...

tolong hantar kepada saya juga di tekunwibawa@yahoo.com.my

HelleY said...

Good Post...knowledge addition

email me : hell_luv2000@yahoo.com