Sunday, July 16, 2006

Berjimat cermat berbeza dengan kedekut

Berjimat cermat berbeza dengan kedekut
 
Akibat daripada kenaikan harga minyak sedunia, rakyat di negara ini juga tidak boleh mengelak daripada kesannya. Tindakan kerajaan menaikkan harga bahan petrol, disel dan LPG turut mengundang seruan supaya kita berjimat cermat d idalam menguruskan perbelanjaan harian.
 
Mereka uang mempunyai kenderaan sendiri perlu pandai merancang perjalanan dan guna kenderaan apabila perlu sahaja. Jika cuaca tidak begitu panas, tutup alat hawa dingin kerana ini menjimatkan penggunaan minyak.
 
Kereta mestilah di servis apabila sampai tempohnya. Ramai yang mengambil mudah aspek ini. Akibat kereta tidak di servis secara berkala, ia akan meningkatkan penggunaan minyak. Minyak enjin dan penapis minyak perlu diperiksa dan diganti bila sampai tempohnya. Jika tidak enjin mudah rosak dan akan meningkatkan penggunaan minyak daripada biasa.
 
Kita sebagai pengguna mulai hari ini perlulah membuat homework sendiri bagaimana hendak menguruskan perbelanjaan harian dengan bijak dan berhemah,
 
Jika sebelum ini kita berbelanja ikut nafsu, sekarang ini berbelanja ikut perlu. Kita perlu berfikir dengan waras apa yang perlu di beli. Buat catatan apa yang hendak dibelanjakan hari ini. Catatkan di dalam buku diari senarai perbelanjaan yang telah dibuat pada hari tersebut. Ini penting sebagai rujukan dan perbandingan harga di waktu yang lain apabila kita hendak membeli barang yang sama.
 
Guna kereta atau motosikal apabila perlu sahaja. Contohnya jika hendak keluar rumah untuk membeli barangan dapur, yang jarak kedai dari rumah kurang dari 1 kilometer, eloklah berjalan kaki ataupun menaiki basikal. Dengan cara ini selain menjimatkan minyak, kita mengeluarkan peluh dan bersenam dengan cara berjalan kaki.
 
Kurangkan makan di luar dan sebaliknya memasak di rumah. Sebagai contoh belanja makan malam dengan lauk tiga jenis dan minuman untuk empat orang boleh mencecah RM25 di restoran biasa. Tetapi hidangan yang sama mungkin kita berbelanja cuma RM15 untuk membeli bahan-bahan untuk memasak. Ini sudah menjimatkan RM10 sehari.
 
Suami isteri apabila turun ke dapur untuk memasak bersama akan mengundang lebih keharmonian dalam rumah tangga. Walaupun kita berjimat, tetapi kebahagiaan dan harmoni keluarga bertambah. Akibat berjimat juga emak boleh mengajar anak dara memasak. Secara tidak langsung ini hikmah yang tuhan beri akibat dari kenaikan harga minyak. Saya sendiri sudah melakukannya sekarang.
 
Rajin-rajinlah membeli dan membaca surat khabar mulai sekarang. Setiap hari ada sahaja iklan oleh pasaraya terkenal yang mengiklankan harga barangan tertentu. Kita boleh membuat perbandingan harga dengan pasaraya lain apabila kita hendak bershopping barangan dapur. Catatkan harga barang berkenaan dan buat perbandingan semasa membeli. Jangan malu apabila kita dilihat oleh orang ramai yang kita ini begitu teliti menyemak harga. Itulah perlunya membuat homework sebelum membeli belah.
 
Sambil berjimat kita juga boleh bersenam dengan mengeluarkan peluh. Caranya jika sebelum ini kita mengupah orang lain untuk memotong rumput, sekarang ini eloklah kita sendiri yang memotong rumput tersebut.
 
Selepas itu lakukan aktiviti bercucuk tanam selaras dengan seruan kerajaan melalui kempen Buku Hijau. Tanamlah pokok sayuran dan herba seperti serai, kunyit, cili merah, terung dan pokok kari. Hasilnya boleh kita gunakan sendiri untuk kegunaan harian.
 
Galakkan anak-anak menabung demi masa depan mereka. Galakkan mereka menyimpan wang lebihan belanja harian sekolah ke dalam tabung. Apabila cukup bulan bawa anak-anak ke bank untuk mendidik mereka membiasakan diri dengan institusi perbankan.
 
Berjimat cermat dalam perbelanjaan jangan sampai menjadi kedekut dan terlampau berkira pula. Apabiila berjimat membeli barangan keperluan hatian jangan pula sampai menyusahkan keluarga. Disebabkan hendak sangat berjimat, anak-anak diberi makanan yang tidak berkhasiat. Ibubapa jangan sampai kedekut hinggakan makan minum anak-anak yang sedang membesar dicatukan.
 
Jangan sampai kedekut untuk bersarapan pagi sehingga menunggu rakan sekerja mengajak dan belanja minum. Jika tiada orang yang belanja sanggup tidak bersarapan pagi sehingga mwmudaratkan kesihatan dan prestasi kerja.
 
Jangan sampai kedekut untuk membeli surat khabar yang berharga hanya RM1.50 dan sanggup duduk berjam-jam di kedai mamak untuk membaca surat khabar percuma. Dengan membeli surat khabar dan bawa balik ke rumah, kita sebenarnya sudah menggalakkan aktiviti membaca dan menambah ilmu untuk seisi keluarga.
 
Jangan sampai kedekut sehingga peralatan sekolah anak menjadi usang dan tidak boleh digunakan lagi. Persekolahan anak adalah kewajipan kita dan pelaburan masa hadapan.
 
Kesimpulannya kita perlu berbelanja tetapi dengan berhemah dan bijak mengaturkan perbelanjaan harian. Sudah sampai masanya kita mendisiplinkan diri kita sendiri.



The World Cup Is Now On Your Favorite Front Page - check out malaysia.yahoo.com

1 comment:

Anonymous said...

bagus jugak jimat cam ni ye...