Sunday, July 16, 2006

MENTALITI RENDAH PERTIKAI PAKAIAN DI PARLIMEN

MENTALITI RENDAH PERTIKAI PAKAIAN DI PARLIMEN
 
Saya tertarik dengan ulasan Saudara Ezaruddin Abd Rahman di akhbar tuan pada 4 Mei 2006, bertajuk "bow tie tak sesuai di Parlimen". Saya sering juga membaca pendapat dan komen saudara terhadap beberapa isu negara sebelum ini.
 
Tetapi komen saudara di akhbar ini berkenaan dengan penggunaan bow tie di Parlimen amat mengecewakan. Sebagai seorang yang berkelulusan akademik tinggi, boleh dikatakan kelulusan kelas pertama, tetapi mentaliti saudara di tahap kelas ketiga sebenarnya.
 
Apakah perlu diulas isu pakaian ahli parlimen sebagai satu masalah besar kepada negara? Apakah ahli parlimen tiada kebebasan berpakaian? Apakah saudara penentu hak ahli parlimen, sedangkan masing-masing ada hak mereka tersendiri.
 
Saudara perlu mengukur diri sendiri siapa saudara sebenarnya untuk mengulas pakaian seseorang. Asalkan ahli parlimen tidak memakai singlet dan berseluar pendek untuk ke parlimen sudah dikira cukup bagus.
 
Tuan speaker Dewan Rakyat sendiri membenarkan kerana tidak menyalahi peraturan, inikan pula saudara yang begitu mudah melebelkan ahli parlimen yang memakai bow tie sebagai menyamai pakaian orang Yahudi.
 
Sungguh dangkal pemikiran saudara kerana mentafsirkan seseorang itu dengan melihat pakaian yang dipakai sahaja. Seolah-olah saudara ini seperti katak di bawah tempurung dan tidak melihat dunia realiti sebenarnya.
 
Jenis orang seperti saudara ini amat bahaya sebagai warganegara Malaysia. Apakah saudara fikirkan hanya orang Melayu sahaja Islam dan Islam itu mesti merujuk kepada penampilan berpakaian seseorang individu? Apakah saudara tidak tahu ada orang Indonesia di Bali yang memakai songkok dan berbaju batik pergi ke candi untuk bersembahyang? Ini kerana dia beragama Hindu. Tidak kah saudara tahu masjid di China berwarna merah seperti tokong dan bertulisan karektor China dipersekitaran dan di dalam masjid?
 
Janganlah menyempitkan fikiran saudara dengan mengatakan ahli parlimen akan tidak dihormati oleh rakyat kerana memakai bow tie. Rakyat sekarang semakin bijak dan tahu menilai mana jauhari dan yang mana manikam.
 
Pendapat saudara semakin terserlah sempit dan tidak mempunyai asas apabila menyamakan ahli parlimen memakai bow tie seperti bersantai dan menghadiri jamuan makan malam. Pakaian untuk jamuan makan malam rasmi bernama tuxedo yang kot dan seluar berwarna hitam dan berbengkong hitam disamping berbaju kemeja putih yang berkolar lipat.
 
Pandangan saudara seolah-olah ahli parlimen itu bodoh sangat sehingga tidak tahu menyesuaikan pakiaan mengikut tempat. Orang yang bukan ahli parlimen pun tahu menyesuaikan pakaian mengikut tempat. Seperti kata saudara akan menjadi bahan ketawa apabila ahli parlimen memakai bow tie bila masuk kampung.
 
Begitulah sempit dan rendahnya pemikiran saudara dalam menilai seseorang. Ahli parlimen bukan nya bodoh sehinggakan hendak pakai bow tie masuk ke kampung.
 
Lebih keterlaluan lagi saudara berkata kita bukan nya negara Barat yang perlu ditiru dan memakai bow tie tidak menonjolkan Islam. Saya hendak tanya saudara semasa saudara menerima ijazah di majlis konvokesyen, pakaian jenis apakah yang saudara pakai? Adakah saudara memakai serban dan berjubah hitam atau memakai pakaian baju Melayu bersongket dan bertanjak? Fikirkanlah dan buka minda anda.
 
Pendapar saya eloklah Jabatan Parlimen Malaysia menggeluarkan segera garis panduan pakaian rasmi untuk menghadiri persidangan di Parlimen kerana tidak timbul lagi kecoh tentang isu pakaian yang saya anggap seperti sudah tiada benda untuk dicakapkan lagi.
 
Kepada saudara Ezaruddin, bukalah minda anda dan jangan meyempitkan fikiran anda dengan berpaksi kepada satu  pegangan sahaja. Jangan terlampau ekstrim dan hipokrit dalam menjalani kehidupan seharian di dunia ini yang penuh dengan realiti dan bukan fantasi.
 
Sekian. terima kasih.



The World Cup Is Now On Your Favorite Front Page - check out malaysia.yahoo.com

1 comment:

Anonymous said...

bagus...keep it up..boleh jadi penulis cari makan ni...