Monday, December 18, 2006

FRIEDRICH NAUMANN STIFTUNG

Jika anda membaca artikel di bawah, Anwar Ibrahim dan PKR ada hubungan dengan Friedrich Naumann Stiftung. Ini adalah pertubuhan NGO dari German yang melabur ke seluruh dunia dengan pendekatan utamanya terhadap liberalisasi dalam politik. Friedrich Naumann adalah tokoh politik terkenal German suatu ketika dahulu. Stiftung bermaksud 'yayasan' dalam bahasa German.
Antara NGO di Malaysia yang baik dengan FNST ini ialah Jeff Ooi, Jeremiah Foo, laman web Malaysiakini, Young Malaysian Movement(YMM), YSPE dan CICAK.

Golongan ini terarah kepada liberalisme dan kebebasan individu di dalam human dignity.

Anda boleh layari ke web mereka : http://www.fnst.org dan laman khas untuk Malaysia http://www.fnfmalaysia.org

Tidak hairanlah kita lihat NGO yang bergerak atas nama kebebasan bersuara dan liberalisasi "banyak duit" untuk mengadakan aktiviti mereka yang kadang-kadang ada jugak unsur subversif menentang kerajaan, orang Melayu dan Islam secara halus dan berselindung.

Stiftung ini jugalah yang akan menaja Anwar Ibrahim untuk kembali ke arena politik dalam pilihan raya akan datang.

Sama-sama kita tunggu..

Kadang-kadang hairan jugak mengapa NGO German begitu berminat dengan Malaysia. Sebelum ini saya paparkan Konrad Adenauer Foundation dalam menaja beberapa NGO tempatan termasuk yang berlatar belakang Islam dan juga taburan wang kepada pergerakan Abdul Razak Baginda-yang tengah hot dengan kes Altantuya tu!!

Kita kena hati-hati dan ambil tahu sedikit pergerakan mereka ini. Orang German ada kenangan sejarah mereka dalamWW2. Tak heranlah sedara mara Hitler ini ada agenda tersembunyi...

The Friedrich Naumann Foundation (Friedrich-Naumann-Stiftung) (FNSt) is a German foundation for liberal politics, related to the Free Democratic Party. Established in 1958 by Theodor Heuss, the first president of the Federal Republic of Germany, it promotes individual freedom and liberalism.
The Foundation follows the ideals of the Protestant theologian,
Friedrich Naumann. At the beginning of the last century, Naumann was a leading German liberal thinker and politician. He resolutely backed the idea of civic education. Naumann believed that a functioning democracy needs politically informed and educated citizens. According to him, civic education is a prerequisite for political participation and thus for democracy. In this regard, the Foundation is an agent of organized liberalism. It promotes this through civic education, international political dialogues, and political counselling. The Foundation has numerous offices in Europe, Africa, America, and Asia. It also enjoys close links with Germany’s Free Democratic Party (FDP) and Liberal International (LI).
While the Foundation’s activities in the field of civic education consist of seminars, conferences and publications aimed at promoting liberal values and principles, the international political dialogue program provides a discussion forum for a wide range of liberal issues. The Foundation’s counselling programs focus on candidates for political office, liberal political parties and other democratic organizations.


No comments: